شش دلیل برای اینکه استفاده از واتس اپ را متوقف کنید

در حالی که افراد بی‌شماری در سرتاسر جهان برای استفاده از برنامه محبوب موسوم به واتس اپ ثبت‌نام کرده‌اند، اخیراً اطلاعات جدیدی در مورد این محصول کشف شده است که ممکن است شما را وادار به تجدید نظر در این مورد کند.

این سرویس پیام‌رسان اخیراً مورد انتقاد قرار گرفته است زیرا گزارش‌هایی مبنی بر دسترسی اشخاص ثالث (Third parties) به پیام‌های ارسال شده از طریق این پلتفرم و سرورهای شرکت منتشر شده است. در حالی که سازمان به شدت این ادعاها را رد کرد، هنوز هم تعدادی از دلایل وجود دارد که چرا همه باید استفاده از این برنامه را متوقف کنند.

مشکل از این واقعیت ناشی می شود که این برنامه به کاربران خود فشار می آورد تا از چت های خود در سرویس های ابری شخص ثالث نسخه پشتیبان تهیه کنند. در حالی که آنها سعی می کنند این را به عنوان یک رویکرد ایمن پنهان کنند، در عوض اطلاعات خصوصی شما را در معرض خطر قرار می دهد. در اینجا شش دلیل اصلی وجود دارد که چرا هر کاربر واتس اپ باید فوراً استفاده از این برنامه را متوقف کند.

۱. این برنامه کاربران خود را گمراه می‌کند

بیشتر چت‌های واتس اپ بدون رمزگذاری ذخیره می‌شوند، به این معنی که آنها لزوما خصوصی نیستند. با این حال، کاربر معمولی بر اساس روشی که برنامه عموم را گمراه می کند، متوجه این موضوع نمی شود. متأسفانه، به دلیل اینکه برنامه بیان می کند که از رمزگذاری سرتاسری استفاده می کند، به بسیاری از کاربران احساس امنیت کاذب می دهد.

۲. واتس اپ داده های خصوصی کاربران را در معرض خطر قرار می‌دهد

واتس اپ در واقع کاربران را تشویق می کند تا داده های خصوصی خود را در معرض منابع شخص ثالث قرار دهند. رابط کاربری این برنامه به طور خاص برای پشتیبان گیری از پیام ها طراحی شده است. این برنامه به‌جای دریافت یک پاپ‌آپ که از شما می‌پرسد آیا می‌خواهید از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید یا نه، به سادگی از شما می‌پرسد که هر چند مدت می‌خواهید نسخه پشتیبان تهیه کنید. در حالی که می‌توانید به تنظیمات بروید و انتخاب کنید که «هرگز» نمی‌خواهید از این داده‌ها نسخه پشتیبان تهیه شود، اکثر کاربران یکی از چند گزینه اول موجود را انتخاب می‌کنند و در نهایت از تمام اطلاعات خصوصی خود نسخه پشتیبان تهیه می‌کنند.

۳. بیشتر پیام‌های واتس‌اپ بدون رمز ذخیره می‌شوند

اکثر پیام‌های واتس‌اپ در واقع بدون رمزنگاری ذخیره می‌شوند. حتی برای کاربران آیفون که چت های خود را در فضای ابری ذخیره می کنند، خطر بیشتری وجود دارد. این بدان معناست که پیام ها در برابر درخواست های دولتی آسیب پذیر هستند. این به این دلیل است که ادغام iCloud فشرده‌تری برای کاربران اپل وجود دارد و این برنامه حتی درخواست‌های رابط کاربری بیشتری برای آیفون دارد.

  1. حتی پیام های حذف شده شما در معرض خطر هستند

حتی کسانی که «پاک کردن همه چت‌ها» را انتخاب می‌کنند و تصمیم به حذف پیام‌های خود می‌کنند، لزوماً از در معرض خطر قرار گرفتن پیام‌هایشان در امان نیستند. این پیام های حذف شده همچنان قابل خواندن هستند. گزارش‌های حاوی پیام‌های حذف شده همچنان به iCloud ارسال می‌شوند و برای همیشه در آنجا ذخیره می‌شوند. بله، حتی پیام‌هایی که حذف می‌کنید همچنان در برابر درخواست‌های داده آسیب‌پذیر هستند.

  1. Metadata شما می تواند به فیس بوک منتقل شود

علاوه بر اینکه پیام های شما با واتس اپ در معرض خطر هستند، هنگام استفاده از این برنامه، ابرداده (Metadata) شما نیز در معرض خطر است. زمانی که این دو شرکت یک معامله 19 میلیارد دلاری انجام دادند، متأسفانه اطلاعات بسیاری از کاربران در معرض خطر قرار گرفت. ابرداده اطلاعاتی است مانند اینکه با چه کسی چت می کنید، چند وقت یکبار چت می کنید و در کدام چت های گروهی عضو هستید. این اطلاعات توسط واتس اپ ذخیره می شود و همچنین به راحتی به فیس بوک منتقل می شود. حتی بدتر از آن برای کاربران این است که شما نمی توانید از این نیز انصراف دهید.

  1. چت های گروهی شما تقریباً تضمین شده است که در فضای ابری ذخیره می‌شوند

در حالی که اکثر کاربران حتی متوجه نمی شوند، وقتی شروع به استفاده از چت های گروهی می کنند، تقریباً اطمینان هست که چت آنها در فضای ابری ذخیره می شود و راهی برای انصراف وجود ندارد.

در چت‌های گروهی سه نفره از طریق سرویس پیام‌رسانی، به احتمال 87.5 درصد چت در فضای ابری ذخیره می‌شود و با افزایش اعضایی که به چت گروهی می‌پیوندند، این تعداد افزایش می‌یابد. برای گروه های پنج نفره نزدیک به 97 درصد و برای گروه های هفت نفره 99 درصد است. به زبان ساده، عملاً چیزی به نام چت گروهی رمزگذاری شده در واتس اپ وجود ندارد.

نتیجه

واتس‌اپ با چنین رویکرد نادرستی برای ایمن نگه داشتن اطلاعات مشتریان خود، اطلاعات خصوصی بسیاری از افراد را به طور ناخواسته در معرض خطر قرار داده است. در حالی که این شرکت سعی کرده است مردم را متقاعد کند که اشخاص ثالث نمی توانند به این پیام ها دسترسی داشته باشند، آنها در واقع می توانند پیام های واتس اپ شما را بخوانند. هر زمان که برای استفاده از این برنامه وارد سیستم می شوید، این اطلاعات مهم ایمنی را در ذهن داشته باشید.

خبر خوب این است که برنامه های دیگری نیز وجود دارند که می توانند به راحتی جایگزین واتس اپ شوند و همچنان خدمات پیام رسانی ایمن مورد نیاز کاربران را ارائه دهند. اپلیکیشن‌هایی مانند تلگرام بیش از 100 میلیون کاربر دارند، بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های امنیتی تقویت‌شده‌ای که مشتریان برای حفظ امنیت اطلاعات خود به آن نیاز دارند.

ترجمه شده از hoffpost