زنجیرهایی که ما می‌سازیم

آیا تا به حال به غل و زنجیر پنهانی که ممکن است با کمال میل در دنیای نرم افزار بر روی خود بسته‌اید فکر کرده‌اید؟ هر بار که از نرم‌افزار انحصاری استفاده می‌کنید، آزادی و کنترل خود را بر محاسبات خود به توسعه‌دهنده نرم‌افزار انحصاری برای توهم راحتی، امنیت یا آخرین ویژگی‌های درخشان واگذار می‌کنید.

معامله فاوستی نرم‌افزار انحصاری

نرم‌افزار انحصاری یک معامله فاوستی است. این شامل قربانی کردن آزادی در قربانگاه عمل است. ما کنترل زندگی دیجیتال خود را در ازای راحتی، امنیت یا جدیدترین ویژگی‌های درخشان تسلیم می‌کنیم. این بدان معناست که توانایی فهم، اصلاح یا به اشتراک‌گذاری نرم‌افزاری را که به آن تکیه می‌کنیم را کنار بگذاریم. این از دست دادن آزادی، فرسایش اساسی حقوق ما است، معامله‌ای که باید ما در آن مکث کنیم.

با نرم‌افزار آزاد، وضعیت متفاوت است. ما حق استفاده، مطالعه، اشتراک گذاری و اصلاح آن را در آنجا داریم. این به ما چهار آزادی اساسی می دهد:

آزادی ۰: آزادی اجرای برنامه به طور دلخواه.
آزادی ۱: آزادی مطالعه نحوه عملکرد برنامه و تغییر آن.
آزادی ۲: آزادی توزیع مجدد نسخه ها تا بتوانید به دیگران کمک کنید.
آزادی ۳: آزادی توزیع کپی از نسخه‌های اصلاح شده شما.

با نرم‌افزار آزاد، می‌توانیم کنترل نرم‌افزار خود را در دست بگیریم و جهانی بسازیم که در آن نرم‌افزار به جای کنترل، آزاد می‌کند.

قدرت انجام هیچ کاری

ادموند برک، فیلسوف قرن هجدهم، اغلب به اشتباه نقل می‌شود که می‌گوید: «تنها چیزی که برای پیروزی شر لازم است این است که انسان های خوب هیچ کاری انجام ندهند.» در حالی که انتساب ممکن است نادرست باشد، اما این احساس درست است. در زمینه نرم‌افزارهای انحصاری، انفعال و تمایل ما به پذیرش وضعیت موجود، فرسایش آزادی‌های ما را تقویت می‌کند.

اما لازم نیست اینگونه باشد. ما می‌توانیم مسیر متفاوتی را انتخاب کنیم. ما می‌توانیم نرم افزار آزاد را انتخاب کنیم. با انجام این انتخاب، این زنجیره‌ها را می‌شکنیم و خود را قدرتمند می‌کنیم و کنترل زندگی دیجیتال خود را در دست می‌گیریم.

در آغوش گرفتن آزادی

مهاجرت به نرم‌افزار آزاد ممکن است در ابتدا دلهره‌آور به نظر برسد. اما این سفری است که ارزش آن را دارد. با شناسایی نرم‌افزار انحصاری فعلی شما و یافتن جایگزین‌های آزاد شروع می‌شود. سپس، نوبت یادگیری استفاده از این ابزارهای جدید و انطباق با ویژگی‌های آنها است. حرکت به سمت نرم‌افزار آزاد یک موضوع فنی نیست. یک امر اجتماعی و سیاسی است. هر قدم به سمت نرم‌افزار آزاد، گامی در جهت بازپس گیری آزادی و کنترل شما بر محاسباتتان است.

بنابراین، دفعه بعد که با یک انتخاب نرم‌افزاری مواجه شدید، لحظه‌ای را به تأمل کردن اختصاص دهید. از خود بپرسید: «من با این تصمیم به چه کسی قدرت می دهم؟» انتخاب کنید که خودتان را قدرتمند کنید، نه توسعه دهنده نرم‌افزار را. آزادی را انتخاب کنید جامعه را انتخاب کنید این فقط در مورد نرم‌افزار نیست. این در مورد آینده‌ای است که ما می خواهیم بسازیم – آینده‌ای که در آن زندگی دیجیتالی ما واقعاً متعلق به ما باشد و ما قدرت کنترل آنها را داشته باشیم.

منبع Jxself